ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ
Ηµεροµηνία: Kυριακή, 5 Φεβρουαρίου 2012
Θέµα: Νέο καθεστώς λειτουργίας για τις εταιρείες ενηµέρωσης οφειλετών
(«εισπρακτικές εταιρίες»)
Ο Γενικός Γραµµατέας Καταναλωτή ∆ηµήτρης Σπυράκος, µε αφορµή τη
δηµοσίευση του ν. 4038/2012 «Επείγουσες ρυθµίσεις που αφορούν την εφαρµογή
του µεσοπρόθεσµου πλαισίου δηµοσιονοµικής στρατηγικής 2012-215» (ΦΕΚ 14
Α'), ο οποίος στο άρθρο 36 εµπεριέχει διατάξεις που τροποποιούν και
συµπληρώνουν τον ν. 3758/2009 για τις «Εταιρείες Ενηµέρωσης οφειλετών για
ληξιπρόθεσµες απαιτήσεις», δήλωσε για την ενηµέρωση των καταναλωτών που
υφίστανται αντίστοιχες οχλήσεις, τα ακόλουθα:
«Οι νέες διατάξεις για την λειτουργία των εταιρειών ενηµέρωσης οφειλετών
(εισπρακτικές εταιρείες) θεσπίζουν συγκεκριµένους περιορισµούς και καθιερώνουν
µηχανισµούς ελέγχου που ενισχύουν την προστασία της ιδιωτικής σφαίρας και το
σεβασµό της προσωπικότητας των πολιτών από πρακτικές παρενόχλησης.
Ειδικότερα, οι σηµαντικότερες αλλαγές είναι οι ακόλουθες:
1) Οι εταιρείες µπορούν να αρχίσουν τις τηλεφωνικές επικοινωνίες για την
ενηµέρωση του οφειλέτη για ληξιπρόθεσµη απαίτηση µετά την πάροδο δέκα
ηµερών από την ηµέρα που αυτή κατέστη ληξιπρόθεσµη.
2) Προσδιορίζεται ένα συγκεκριµένο ωράριο για την επικοινωνία µε τον οφειλέτη
(9.00 έως 20.00) που περιορίζεται στις εργάσιµες µόνο ηµέρες.
3) Η επικοινωνία καταγράφεται και τηρείται για ένα έτος προκειµένου να
ελέγχεται η παραβίαση του νόµου σε περίπτωση καταγγελίας. Το περιεχόµενο της
καταγραφής δεν µπορεί να χρησιµοποιηθεί σε βάρος του οφειλέτη. Ο οφειλέτης
ενηµερώνεται για την καταγραφή και το σκοπό της.
4) Οι εταιρείες παροχής τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών οφείλουν να χορηγούν
χωρίς επιβάρυνση στον οφειλέτη ή, µετά από καταγγελία του οφειλέτη, στην
Γενική Γραµµατεία Καταναλωτή, εντός δέκα ηµερών από την ηµεροµηνία
υποβολής της αίτησης, κατάσταση µε τα συναφή δεδοµένα κίνησης των
τηλεφωνικών συνδέσεων καθώς και τα αναγνωριστικά στοιχεία του κατόχου της
τηλεφωνικής παροχής από την οποία πραγµατοποιήθηκε η επικοινωνία µε τον
οφειλέτη προκειµένου να ελεγχθεί καταγγελία για παραβίαση του νόµου.
5) Οι εταιρείες ενηµέρωσης είναι υποχρεωµένες να τηρούν ηλεκτρικό αρχείο
τηλεφωνικών επικοινωνιών ενηµέρωσης στις οποίες προβαίνουν προς τον
οφειλέτη και να χορηγούν τα στοιχεία αυτά στον οφειλέτη ή στη Γενική
Γραµµατεία Καταναλωτή, όταν τους ζητηθεί. 6) Οι διατάξεις για την προστασία των οφειλετών εφαρµόζονται όχι µόνο στις
εταιρείες ενηµέρωσης αλλά και στους ίδιους τους δανειστές (π.χ. πιστωτικά
ιδρύµατα) όταν προβαίνουν σε επαναλαµβανόµενη ενηµέρωση.
7) Πέραν της εταιρείας ενηµέρωσης που έχει εγγραφεί στο σχετικό µητρώο της
Γενικής Γραµµατείας Καταναλωτή, απαγορεύεται σε οποιοδήποτε άλλο φυσικό ή
νοµικό πρόσωπο να προβαίνει σε ενηµέρωση οφειλετών.
8) Εξασφαλίζεται η δυνατότητα επιβολής κυρώσεων, µεταξύ άλλων και από την
Αρχή Προστασίας ∆εδοµένων Προσωπικού Χαρακτήρα, σε όλους όσοι
παραβιάζουν τις διατάξεις του νόµου, και όχι µόνο στις εταιρείες ενηµέρωσης.
Επισηµαίνεται ότι προς τις υποχρεώσεις 3, 4 και 5 οι εταιρείες ενηµέρωσης
οφειλετών θα πρέπει να έχουν συµµορφωθεί στην τήρησή τους µέσα σε δύο
µήνες από τη δηµοσίευση του νόµου (δηλαδή µέχρι 2.4.2012).
Πλέον οι καταγγελίες των οφειλετών για συνεχείς την ίδια ηµέρα ή σε
συνεχόµενες ηµέρες τηλεφωνικές οχλήσεις ή για οχλήσεις µε παραπλανητικό ή
απειλητικό ή οποιοδήποτε άλλο αθέµιτο περιεχόµενο ή οχλήσεις που συνεχίζονται
και όταν λ.χ. ο οφειλέτης έχει προσφύγει στη δικαιοσύνη για ρύθµιση των
οφειλών του, θα µπορούν να ελέγχονται κατά εφικτό και αποτελεσµατικό τρόπο,
να επιβάλλονται στους παραβάτες οι προβλεπόµενες κυρώσεις και να
διασφαλίζεται η τήρηση της νοµοθεσίας. Ο πολίτης µπορεί πλέον να έχει
ουσιαστική προστασία από οποιονδήποτε κι αν προέρχεται η αθέµιτη και
παραπλανητική πρακτική, είτε δηλαδή πρόκειται για «εισπρακτική εταιρεία»,
πιστωτικό φορέα ή οποιονδήποτε τρίτο.
Η Γενική Γραµµατεία Καταναλωτή, στην οποία οι καταναλωτές µπορούν να
ζητούν ενηµέρωση και να υποβάλλουν τις καταγγελίες τους (τηλ. γραµµή 1520),
διαθέτει πλέον, µε την συνεργασία του θιγόµενου πολίτη, τα αναγκαία µέσα
ελέγχου και επιβολής για την προστασία της προσωπικής σφαίρας των
καταναλωτών από αθέµιτες εισπρακτικές οχλήσεις».